TÜM SORULAR

1. Enformasyon Memurluğu sınavları hangi dönemlerde ve nerelerde yapılmaktadır?

Seyahat Acentaları Yönetmeliği’nin 46. ve devamı maddeleri uyarınca gerçekleştirilen Enformasyon Memurluğu ve Enformasyon Memurluğu Yabancı Dil Sınavları yer ve tarihleri, TÜRSAB (Türkiye Seyahat Acentaları Birliği) tarafınca yılın çeşitli dönemlerinde ihtiyaç duyulan bölge ve tarihlerde düzenlenir. Sınavlar en az bir ay öncesinden ulusal bir gazetede, TÜRSAB web sayfasında ve TÜRSAB’ın resmi sosyal medya hesaplarında ilan edilir.

2. TÜRSAB Akademi hangi eğitim ve kursları düzenlenmektedir? Nereden bilgi alabilirim?

TÜRSAB Akademi, Mesleki Yeterlilik Kurumu’nun belirlemiş olduğu mesleki belgelendirmeler, turizm sektörüne özel teknoloji programları ve kişisel gelişim alanlarında eğitim programları düzenlemektedir. TÜRSAB Akademi, 15 Eylül – 15 Haziran akademik takvimi döneminde faaliyetlerini sürdürmektedir. Akademik takvimi, www.tursab.org.tr adresimizden ve resmi sosyal medya hesaplarımızdan takip edebilirsiniz.

3. TÜRSAB Akademi tarafından, turist rehberi olmak isteyen adaylar için bir sertifika programı düzenleniyor mu? Düzenleniyorsa bu programa ne zaman ve nerede katılabilirim?

TÜRSAB ve TUREB (Türkiye Turist Rehberleri Birliği) ortak önerileri ve Bakanlığın onayıyla turizm sektörünün ihtiyaçları dikkate alınarak, belirlenen dillerde Bakanlığın gözetimi ve denetimi altında TUREB tarafından ülkesel veya bölgesel turist rehberliği sertifika programları düzenlenir.

Sertifika programları, seçme sınavının yapılacağı tarihten en az bir ay önce TUREB’in resmi internet sitesinde ve gerekli görüldüğü hallerde diğer iletişim kanalları ile duyurulur. Daha geniş bilgi için TUREB web sayfasını ziyaret edebilirsiniz.

5. İhtisas Başkanlıkları nedir?

03.06.2018 tarihinde yürürlüğe giren 30440 sayılı Seyahat Acentaları Birliği Yönetmeliği ile oluşturulması hukuki zorunluluk haline gelen İhtisas Birim Başkanlıkları, üye seyahat acentalarımızdan oluşan gönüllülük esasına bağlı olarak sektör adına çalışmalar yürüten topluluklardır.

6. TÜRSAB bünyesindeki İhtisas Birim Başkanlıkları hangileridir, İhtisas Birim Başkanlıklarına ait bilgilere nasıl ulaşabilirim?
  • • Incoming Turizmi İhtisas Başkanlığı
  • • Dış Turizm İhtisas Başkanlığı
  • • İç Turizm İhtisas Başkanlığı
  • • Karayolu Ulaştırma, Taşımacılık ve Araç Kiralama İhtisas Başkanlığı
  • • Kültür Turizmi İhtisas Başkanlığı
  • • Doğa, Gençlik ve Alternatif Turizm İhtisas Başkanlığı
  • • M.I.C.E. Turizmi İhtisas Başkanlığı
  • • Sağlık Turizmi İhtisas Başkanlığı
  • • Gastronomi Turizmi İhtisas Başkanlığı
  • • Av Turizmi İhtisas Başkanlığı
  • • Engelsiz Turizm İhtisas Başkanlığı
  • • Havayolu Biletleme İhtisas Başkanlığı
  • • Kruvaziyer Turizmi İhtisas Başkanlığı
  • • Hac-Umre İhtisas Başkanlığı
  • • Yat Turizmi İhtisas Başkanlığı
  • • Spor Turizmi İhtisas Başkanlığı
  • • TOAR (Tüketici, Otel, Acenta, Rehber İlişkileri) İhtisas Başkanlığı, TÜRSAB bünyesinde faaliyette olan İhtisas Başkanlıklarıdır.
  • • İhtisas Başkanlıkları ile ilgili bilgilere https://www.tursab.org.tr/ihtisas-baskanliklari sayfasından ulaşabilirsiniz.

7. İhtisas Başkanlıklarına ulaşmak ve üyelik başvurusu yapmak için ne yapabilirim?

Aşağıda yer alan formu doldurarak, ihtisasbaskanliklari@tursab.org.tr adresine e-mail olarak gönderebilir, bunun yanı sıra İhtisas Başkanlıklarıyla ilgili ulaşmak istediğiniz konular için yine aynı e-mail adresini kullanabilirsiniz. Form için tıklayın.

8. Birden fazla İhtisas Başkanlığı için üyelik başvurusu yapabilir miyim?

Üye olarak en fazla 3 İhtisas Başkanlığı için başvuru yapabilirsiniz. Bununla birlikte üye olduktan sonra tüm İhtisas Başkanlıkları toplantılarında katılımcı olarak yer alabilirsiniz.

9. İhtisas Başkanlıklarına ait üye listeleri ve toplantı takvimlerine nasıl ulaşabilirim?

https://www.tursab.org.tr/ihtisas-baskanliklari linki üzerinden İhtisas Başkanlıklarına ait üye listeleri ve toplantı takvimlerine ulaşabilirsiniz.

10. “Info Tur” kapsamında seyahat acentaları olarak ülkemizde ağırlayacağımız yabancı tur operatörlerinin T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı’na bağlı müzelere ücretsiz giriş sağlamaları için yapılması gereken işlem nedir?

Öncelikle ucretsizmuzegirisi@tursab.org.tr adresine talebinize ilişkin bir mail göndermeniz gerekmektedir. Sonrasında ilgili birim tarafından size mail ortamında ulaştırılacak formu, seyahat acentasına ait antetli kağıda imzalı ve kaşeli olarak grup listesi ile birlikte hazırlanarak tekrar ucretsizmuzegirisi@tursab.org.tr mail adresine iletilmesi gerekmektedir. NOT: Talep edilen form DÖSİMM’in iletmiş olduğu formdur. Bu sebeple yazı içeriği değiştirilemez.

11. Ücretsiz müze girişi talepleri kaç gün içerisinde sonuçlanır?

Onay sürecinin uzun sürmesi sebebiyle ücretsiz müze girişi taleplerinizi Birliğimize 1 ay öncesinden iletmeniz önem taşımaktadır.

12. Ücretsiz müze girişi talepleri için hazırlanan listedeki isimlerde daha sonra bir değişiklik yapılabilir mi?

Birliğimize iletilen ücretsiz giriş talebi DÖSİMM tarafından bir kereye mahsus olacak şekilde değerlendirmeye alınmaktadır. Onayı iletilen liste kesinlikle değiştirilememekte olup, eksik ve tam liste gönderilmesi gerekmektedir.

13. Ücretsiz müze girişi talebi sonrasında tarafımıza iletilen onay yazısı girişler için yeterli midir?

DÖSİMM tarafından gönderilen onay yazısında isimleri geçen şahısların müze girişleri sırasında mesleki imlik kartlarını ibraz etmeleri gerekmektedir.

14. Basın bültenlerinizi gönderdiğiniz listeye nasıl kayıt olabilirim?

Basın bültenlerimize kaydolmak veya basın bültenlerimizden haberdar olmak için gönderim yapılmasını istediğiniz mail adresinizi basin@tursab.org.tr adresine mail atarak sistemimize kayıt olabilirsiniz.

15. TÜRSAB’dan haber amaçlı görüş almak için nereye başvurmam gerekiyor?

Haber değeri taşıdığını düşündüğünüz konularla ilgili Medya ve Halkla İlişkiler bölümümüze başvurabilir veya ilgili konuyu basin@tursab.org.tr adresi üzerinden bizlere ulaştırabilirsiniz.

16. Karakodlu Plaka başvurusu için nasıl bir yol izlemeliyim?

Seyahat acentanızın bağlı bulunduğu TÜRSAB Bölge Temsil Kurulu ile iletişime geçerek başvuru sürecinizi başlatabilirsiniz.

17. Karekodlu Plaka başvurusu için hangi evraklar gereklidir?

Plaka Talep Taahhüt Tutanağı, T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Seyahat Acentası İşletme Belgesi ve Banka Dekontu, başvurunuz için gerekli olan belgelerdir.

18. Karakodlu Plaka için teslim süresi ne kadar bir süreyi kapsamaktadır?

Başvurunuzdan itibaren ortalama 1 ay içerisinde Karekodlu Plakanız tarafınıza teslim edilmektedir.

19. Karekodlu Plaka talebim karşılanana kadar geçici bir belge alabilir miyim?

Bağlı bulunduğunuz TÜRSAB Bölge Temsil Kurulu’na ait talep dilekçesini doldurarak geçici belgenizi temin edebilirsiniz.

20. Karekodlu Plakamı kaybedersem nasıl bir yol izlemem gerekir?

Seyahat acentanızın bağlı bulunduğu TÜRSAB Bölge Temsil Kurulu’na kaybedilen plakaların seri numaralarını dilekçe ile birlikte ileterek karekodları iptal ettirmeniz, ihtiyaç durumunda ise yeni bir Karekodlu Plaka talebi oluşturmanız gerekmektedir.

21. Seyahat Acentası ile ilgili şikayetimi nereye iletebilirim?

Seyahat Acentası ile ilgili şikayetinizi mail üzerinden yapmak isterseniz tuketici@tursab.org.tr mail adresini kullanabilir veya posta adresimiz olan Dikilitaş Mahallesi, Aşık Kerem Sokak, No:40, Fulya/Beşiktaş, İSTANBUL adresine iletebilirsiniz.

22. Seyahat Acentası ile ilgili şikayetimi nasıl yapabilirim? Şikayete ilişkin dilekçe nasıl olmalıdır?

Başvuruda bulunacak olan tüketicinin şikayetine ilişkin yazılı beyanın alınması, içerisinde mutlaka Adı-Soyadı, iletişim bilgisi (özellikle mail adresi), şikayet edilen seyahat acentasının ünvanı (zorunlu), biliniyor ise seyahat acentasının işletme belge numarası, şikayet konusu rezervasyon ile ilgili belgelerin yanı sıra; tüketicinin iddiasına ilişkin varsa somut belgeler müracaat esnasında gerekli olan bilgilerdir.

23. Şikayet prosedürü nasıl ilerler? Şikayetimle ilgili sonucu nasıl öğrenebilirim?

Üye seyahat acentaları ile ilgili Birliğimize ulaşan şikayetler; 1618 Sayılı Seyahat Acentaları Birliği ve Seyahat Acentaları Birliği Kanunu, Seyahat Acentaları Yönetmeliği, Birlik Yönetmeliği kapsamında inceleme ve değerlendirmeye alınmaktadır.

Bu çerçevede:
- TÜRSAB Yönetim Kurulu Başkanlığı’na hitaben hazırlanacak imzalanmış, açık kimlik ve irtibat bilgilerinin yer aldığı detaylı şikayet dilekçesi, şikayete konu seyahat acentasının adı ve acenta tarafından taahhüt edilen hizmetleri gösteren belgeler Birliğimize iletilir.
- Seyahat Acentaları hakkında Birliğimize ulaşan şikayetler doğrultusunda seyahat acentasının cevabının alınması ve bu cevaba istinaden şikayetçinin beyanından sonra TOAR (Tüketici-Otel-Acenta-Rehber İlişkileri) Komisyonu’nda değerlendirilerek sonuçlandırılır.

24. TÜRSAB tarafından uygulanan Vize Başvuru Destek Hizmeti kimlere verilmektedir?

TÜRSAB, yalnızca seyahat acentalarının temsil ve ilzama yetkili sahip ve ortakları için vize başvuru destek hizmeti vermektedir.

25. TÜRSAB aracılığıyla yapılacak olan vize başvuruları ilgili Konsolosluk ve Büyükelçilere mi yoksa Vize Başvuru Merkezlerine mi yapılıyor?

TÜRSAB aracılığı ile yapılacak vize başvuruları direkt olarak Vize Başvuru Merkezlerine yapılmaktadır.

26. TÜRSAB aracılığıyla yapılan vize başvuru destek hizmeti hangi illeri kapsamaktadır?

TÜRSAB aracılığıyla İstanbul ve Ankara’dan yapılacak başvurularda vize başvuru destek hizmeti verilmektedir.

27. TÜRSAB aracılığıyla yapılacak olan vize başvurularında eksik evrak tespit edilirse başvurum kabul edilir mi?

Tüm evrakların eksiksiz olması gerekmektedir. Eksik evrak ile vize başvurusu yapılamamaktadır.

28. Vize ve Vize Başvuru Merkezi ücretini nakit olarak elden ödeyebilir miyim?

Vize ve Vize Başvuru Merkezi ücretlerinin hesap numaralarımıza havale yapılması gerekmektedir.

29. TÜRSAB aracılığıyla yaptığım vize başvurusunda uzun süreli vize alabilir miyim?

TÜRSAB tarafından yalnız vize başvurusu hizmeti verilmektedir. TÜRSAB’ın verilecek veya verilmesi planlanan vize sürelerine müdahale yetkisi bulunmamaktadır.

30. Vize başvuru belgelerimi elden teslim etme zorunluluğum var mı?

İstanbul ve Ankara’dan vize başvurularını gerçekleştirecek olan üyelerimizin hazırlamış oldukları evrakları şahsen veya seyahat acentası tarafından usulüne uygun olarak yetkilendirilmiş üçüncü kişiler aracılığıyla Birliğimize elden teslim edilebilmektedir. Ancak ilk defa Schengen vize başvurularında bulunacak olan başvuru sahiplerinin Vize Başvuru Merkezlerinde hazır bulunarak biyometrik bilgilerini beyan etmesi gerekmektedir. İstanbul ve Ankara dışında ikamet eden ancak İstanbul Başkonsolosluğu ve Ankara Büyükelçiliklerinin yetki alanlarında olan üyelerimiz, vize başvuru belgelerini Birliğimize kargo ile iletebileceklerdir.

  • Vize Departmanı / 0212 259 84 04 / Dahili Numaralar: 295/367/368
  • E-mail: vize@tursab.org.tr
  • Adres: Dikilitaş Mahallesi, Hakkı Yeten Caddesi, Selenium Plaza 10C, 4. Kat, 34349, Fulya/Beşiktaş, İSTANBUL
  • TÜRSAB Ankara Vize Ofisi / 0312 212 33 67
  • E-mail: emin.yildirim@tursab.org.tr
  • Adres: Mebusevler Mahallesi, Ayten Sokak, No:39/6, Çankaya, ANKARA

31. Seyahat Acentası İşletme Belgesi nedir?

Seyahat Acentası İşletme Belgesi, seyahat acentası faaliyeti uygulayabilmek için T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı tarafından ticari kuruluşlara verilen resmi bir belgedir.

32. Seyahat acentaları nasıl gruplandırılır? Bu grupların açılımı nedir?

Seyahat acentaları uyguladıklara hizmetlere göre 3 ana gruba ayrılmaktadır:
A Grubu Seyahat Acentaları: Tüm seyahat acentacılığı hizmetlerini ifa ederler.
B Grubu Seyahat Acentaları: Uluslararası kara, deniz ve hava ulaştırma araçları ile (A) grubu seyahat acentalarının düzenleyecekleri turların biletlerini satarlar.
C Grubu Seyahat Acentaları: Yalnızca Türk vatandaşları için yurt içi tur düzenlemektedirler.
(B) ve (C) grubu seyahat acentaları kendi hizmetleri dışında kalan diğer seyahat acentacılığı hizmetlerini uygulayamazlar. Ancak kendilerine (A) grubu seyahat acentalarının uygulayabildikleri hizmetleri ifa edebilirler.

33. Seyahat acentası kurmak için izlemem gereken resmi adımlar nasıl olmalıdır?

1. Seyahat acentası işletme belgesi talebine esas olacak tüzel kişiler, T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı’na seyahat acentası unvanı talebinde bulunurlar.

2. Bakanlık tarafından incelenerek uygun görülen unvan, talep sahibine ve TÜRSAB’a yazılı olarak bildirilir.

3. Bakanlık tarafından seyahat acentası unvanının uygun görüldüğünün bildirilmesinden itibaren otuz gün (30) içerisinde TÜRSAB’a müracaat edilmemesi veya TÜRSAB’a yapılan başvurudan sonra TÜRSAB tarafından bildirilen eksik belge veya işlemlerin bildirim tarihinden itibaren otuz gün (30) içinde tamamlanmaması durumunda başvuru işlemden kaldırılır.

4. Başvuru sahibi tüzel kişinin iştigal konusu olarak turizm veya seyahat acentacılığı faaliyetinin de yer aldığı, şirket ana sözleşmesinin yayımlatıldığı Ticaret Sicil Gazetesi’nin tarih ve sayısının belirtildiği beyanı, (EK-4)

5. Temsile yetkili kişi veya kişilerin de belirtildiği en son duruma ilişkin Ticaret Sicil Tasdiknamesi,

6. Seyahat acentası unvanına ilişkin taahhütname (EK-1)

7. Başvuru sahibi anonim şirketlerde Yönetim Kurulu Üyeleri ve şirketi temsile yetkili kişi veya kişilerin, diğer şirketlerde ise tüm ortakların ve şirketi temsile yetkili kişi veya kişilerin T.C kimlik numarası ve adli sicil beyanı (EK-2)

8. Tüzel kişiliği temsile yetkili kişi veya kişilerin imza sirküleri aslı veya sureti,

9. Seyahat acentası personeline ait belge ile Sosyal Güvenlik Kurumu iş yeri kodu ve çalışan personelin T.C kimlik numarasının yer aldığı beyan (EK-3)

10. Seyahat acentası personeli için geçerli belgeler;
a- Otelcilik ve turizm konusunda; meslek lisesi, ön lisans veya lisans eğitimini tamamlamış olduğunu belgelemek veya,
b- Enformasyon Memurluğu Yabancı Dil Başarı Belgesi sahibi olduğunu belgelemek veya,
c- Bakanlık tarafından verilmiş rehberlik kokartına sahip olduğunu belgelemek,
- Seyahat acentası sahipleri, fiilen seyahat acentasında çalışmaları durumunda yukarıda belirtilen belgelerden birine sahip ise, seyahat acentası personeli sayılır.
- Enformasyon Memurluğu Yabancı Dil Belgesi’nin aslı, diğer belgelerin ise aslı veya onaylı sureti,
- C Grubu seyahat acentasında enformasyon memurluğu belgesi yeterli olup, yabancı dil belgesi aranmamaktadır.

11. 4734 Sayılı Kanun’un 34. maddesinde belirtilen değerler üzerinden (seyahat acentası ve şirket unvanının yer aldığı, kesin ve süresiz) teminat mektubunun veya T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Merkez Saymanlığı Müdürlüğü’nün, “Merkez Bankası Ankara Şubesi TR89 0000 1001 0000 0350 1540 21 IBAN numaralı” hesabına yatırıldığına dair belge aslının TÜRSAB’a ibraz edilmesi
Teminat miktarları:
A grubu seyahat acentası için 7.000,00.-TL (yedi bin Türk Lirası)
B grubu seyahat acentası için 6.000,00.-TL (altı bin Türk Lirası)
C grubu seyahat acentası için 5.000,00.-TL (beş bin Türk Lirası)
(Bu teminatlar, kurulacak her bir şube için ise, yukarıda belirtilen miktarların % 25’i dir.)

12. TÜRSAB, kendisine yapılan başvuruya ilişkin ibraz ve beyan edilen bilgi ve belgeler üzerinde inceleme ve değerlendirme yapar, adli sicil beyanının doğrulunu ilgili merciden teyit eder.

13. TÜRSAB, bildirilen adreste seyahat acentası işyerinin 17 nci maddede belirtilen nitelikleri haiz olup olmadığı, personele ilişkin kayıtların tutulup tutulmadığı hususlarında denetleme ve değerlendirme yapar.

14. TÜRSAB tarafından yapılacak denetleme sonucunda mevzuatta belirtilen şartlara sahip olduğu belirlenen seyahat acentası adayı işletmeler, üye kayıt ücretinin ödenmesi ile TÜRSAB üyesi olarak kaydedilirler.

15. Üye kayıt ücreti ve yıllık aidat her takvim yılı başından geçerli olmak üzere o yıl için 213 Sayılı Vergi Usul Kanunu’nun mükerrer 298’inci maddesi uyarınca tespit ve ilan edilen yeniden değerleme oranında artırılarak uygulanır.

16. TÜRSAB, başvuru sonucuna ilişkin görüşünü Bakanlığa ve başvuru sahibine yazılı olarak bildirir.

17. Bakanlığın yaptığı inceleme ve değerlendirme sonucunda eksik evrak bulunması durumunda eksik evrakın TÜRSAB’a bildirmesi üzerine, başvuru sahibine eksik evrakın tamamlanması TÜRSAB tarafından bildirilir ve başvuru sahibi tarafından tamamlanır. Evrakların tamamlanması üzerine, Bakanlık gerekli inceleme ve değerlendirme sonucunda uygun görülenlere seyahat acentası işletme belgesi verir. Düzenlenen seyahat acentası işletme belgesi, başvuru sahibine teslim edilmek üzere ilgili İl Kültür ve Turizm Müdürlüğüne gönderilir ve durum TÜRSAB’a bildirilir. Belge harçlarının Bakanlıkça belirlenen hesaplara yatırıldığına ilişkin belgelerin ibraz edilmesinden sonra, belge İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü’nden alınır.
- Seyahat acentası merkezi için aranan şartlar ve kuruluş esasları kurulacak olan her bir şube için de geçerlidir.
- Başvuru için onaylı sureti istenilen belgenin aslı getirilmesi halinde, belge suretinin aslına uygunluğu kontrol edildikten sonra TÜRSAB tarafından isim, unvan ve tarih belirtilerek tasdik edilir.
-Gerçeğe aykırı belge veya beyanda bulunanların tespit edilmesi halinde bu kişiler hakkında Türk Ceza Kanunu’nun ilgili hükümleri uygulanmak üzere Cumhuriyet Başsavcılığına suç duyurusunda bulunulur. EK-1 EK-2 EK-3 EK-4

34. Seyahat acentacılığı faaliyetlerine ne zaman başlayabilirim?

TÜRSAB’a üye olarak ve Bakanlık tarafından verilecek işletme belgesini aldıktan sonra seyahat acentacılığı faaliyetlerinize başlayabilirsiniz.

35. TÜRSAB üye kayıt ücretinin maliyeti nedir?

Üye kayıt ücreti ve yıllık aidat, her takvim yılı başından itibaren geçerli olmak üzere o yıl için 213 Sayılı Vergi Usul Kanunu’nun mükerrer 298’inci maddesi uyarınca tespit ve ilan edilen değerleme oranında artarak uygulanmaktadır.

36. Adres değişikliğinde yapılması gereken işlemler nelerdir?

Adres değişikliğine ilişkin olarak ilk önce TÜRSAB’a başvuru yapılır. Başvuru yapıldıktan sonra hazırlanan belgeler TÜRSAB’a iletilir. TÜRSAB, belge başvurusuna ilişkin dosyayı inceler ve bildirilen merkez veya şube adresinde seyahat acentası iş yerinin Seyahat Acentaları Yönetmeliği’nin 17’nci maddesinde belirtilen niteliklere haiz olup olmadığı, personele ilişkin kayıtların tutulup tutulmadığı hususlarında denetleme ve değerlendirme yapar. TÜRSAB, başvuru sonucuna ilişkin görüşünü Bakanlığa ve başvuru sahibine yazılı olarak bildirir. Uygun görülmeyen başvurunun gerekçesi belirtilir. Uygun görülen adres değişikliğine ilişkin dosya, TÜRSAB tarafından Bakanlığa intikal ettirilir. Bakanlığa intikal eden adres değişikliği başvurusuna ilişkin dosya Bakanlık tarafından incelenir. Bakanlık tarafından yapılan inceleme, değerlendirme ve gerekli görüldüğü takdirde bildirilen adreste yapılan denetim sonucunda eksikliğin bulunması durumunda, eksikliğin tamamlanması için TÜRSAB’a bildirilir. Talebin uygun görülmesi halinde, belge düzenlenmesi için Makam Onayı hazırlanır. Makam onayından sonra, yeni adrese göre seyahat acentası işletme belgesi düzenlenir. Düzenlenen seyahat acentası işletme belgesi, başvuru sahibine teslim edilmek üzere ilgili İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü’ne gönderilir ve durum TÜRSAB’a bildirilir. Belge harçlarının Bakanlık tarafından belirlenen hesaplara yatırıldığına ilişkin belgelerin ibraz edilmesinden sonra belge, İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü’nden alınır.

37. Olası bir adres değişikliğini bildirmek zorunda mıyım? Adres değişikliğini bildirmezsem karşılaşacağım yaptırım nasıl olur?

1618 sayılı Seyahat Acentaları ve Seyahat Acentaları Birliği Kanunu’nun 10’uncu maddesinin (d) bendi gereği, seyahat acentalarının, şubeleri de dahil olmak üzere adres değişikliklerini değişiklik yapılmadan en az on (10) gün önce TÜRSAB’a bildirme zorunluluğu vardır. Adres değişikliğini zamanında bildirmeyen seyahat acentalarına Kültür ve Turizm Bakanlığı tarafından 1618 Sayılı Kanun’un 27’nci maddesinin (a) bendinin (2) numaralı alt bendine göre idari para cezası uygulanmaktadır.

38. Şube kapanış işlemlerinde yapılması gereken nedir?

Şube kapanış talebi bulunan seyahat acentasının, yeni durumuna göre yeni işletme belgesi düzenlenebilmesi için öncelikle dilekçe ve belgeler ile TÜRSAB’a başvurması gerekir. Şube kapanış başvurusuna ilişkin TÜRSAB tarafından tamamlanan dosya, Bakanlığa intikal ettirilir. Bakanlığa intikal eden şube kapanışına ilişkin dosya, Bakanlık tarafından incelenir. Bakanlık tarafından yapılan inceleme ve değerlendirme sonucunda eksikliğin bulunması durumunda, eksikliğin tamamlanması için TÜRSAB’a bilgi iletilir. Talebin uygun görülmesi halinde, seyahat acentasının yeni durumuna göre belge düzenlenmesi için Makam Onayı hazırlanır. Makam onayından sonra, seyahat acentasının yeni durumuna göre Seyahat Acentası İşletme Belgesi düzenlenir. Düzenlenen seyahat acentası işletme belgesi, başvuru sahibine teslim edilmek üzere ilgili İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü’ne gönderilir ve durum TÜRSAB’a bildirilir. Belge harçlarının Bakanlık tarafından belirlenen hesaplara yatırıldığına ilişkin belgelerin ibraz edilmesinden sonra, belge İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü’nden alınır.

39. Şube kapanışında herhangi bir cezai yaptırım uygulanır mı?

1618 sayılı Seyahat Acentaları ve Seyahat Acentaları Birliği Kanunu’nun 17’nci maddesi uyaınca;
"Seyahat acentalarının sahipleri, tüzel kişilerde Yönetim Kurulu adına yetkili yöneticiler, dilekçelerinde yazılan ve işletme belgelerinde söz konusu olan hususlarda, meydana gelen değişikliklerin oluşundan itibaren otuz gün (30) gün içerisinde TÜRSAB’a veya Bakanlığa yazı ile bildirilmesi gerekmektedir. Şube kapanışını zamanında bildirmeyen seyahat acentalarına Kültür ve Turizm Bakanlığı tarafından 1618 Sayılı Kanun’un 27’nci maddesinin (a) bendinin (2) numaralı alt bendine göre idari para cezası uygulanır."

40. Seyahat acentası unvanımı değiştirebilmem mümkün mü?

Bakanlık tarafından daha önce unvanı tescil edilmiş olan seyahat acentası tarafından bu unvanın değiştirilebilmesi için; öncelikle dilekçe ve unvan talep formu ile Bakanlığa başvurulması gerekir. Bakanlık, seyahat acentası unvanının değişikliğini uygun gördüğü takdirde bu hususu başvuru sahibine ve TÜRSAB’a yazılı olarak bildirir. Başvuru sahibi, seyahat acentası unvan değişikliğine ilişkin Bakanlık yazısının kendisine tebliğ edilmesini takiben, istenilen belgelerle TÜRSAB’a başvurur. TÜRSAB, kendisine yapılan başvuruya ilişkin belgeler tamamlandıktan sonra, ibraz edilen belgeler üzerinde inceleme ve değerlendirme yapar. Unvan değişikliği başvurusuna ilişkin dosya, TÜRSAB tarafından Bakanlığa intikal ettirilir. Bakanlığa intikal eden seyahat acentası unvan değişikliğine ilişkin dosya Bakanlık tarafından incelenir. Bakanlık tarafından yapılan inceleme ve değerlendirme sonucunda eksikliğin bulunması durumunda, eksikliğin tamamlanması TÜRSAB’a bildirilir. Talebin uygun görülmesi halinde, belge düzenlenmesi için Makam Onayı hazırlanır. Makam onayından sonra, yeni seyahat acentası unvanına göre Seyahat Acentası İşletme Belgesi düzenlenir. Düzenlenen seyahat acentası işletme belgesi, başvuru sahibine teslim edilmek üzere ilgili İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü’ne gönderilir ve durum TÜRSAB’a bildirilir. Belge harçlarının Bakanlık tarafından belirlenen hesaplara yatırıldığına ilişkin belgelerin ibraz edilmesinden sonra, belge İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü’nden alınır.

41. Grup değişikliği yapılması mümkün müdür?

Grup değişikliği yapılabilir. Söz konusu değişikliğin yapılabilmesi için öncelikle dilekçe ve istenilen belgeler ile TÜRSAB’a başvurulması gerekir. TÜRSAB, kendisine yapılan başvuruya ilişkin belgeler tamamlandıktan sonra, ibraz edilen belgeler üzerinde inceleme ve değerlendirme yapar. Grup değişikliği başvurusuna ilişkin dosya TÜRSAB tarafından Bakanlığa intikal ettirilir. Bakanlığa intikal eden grup değişikliğine ilişkin dosya Bakanlık tarafından incelenir. Bakanlık tarafından yapılan inceleme ve değerlendirme sonucunda eksikliğin bulunması durumunda, eksikliğin tamamlanması için TÜRSAB’a bilgi iletilir. Talebin uygun görülmesi halinde, belge düzenlenmesi için Makam Onayı hazırlanır. Makam onayından sonra, yeni gruba göre seyahat acentası işletme belgesi düzenlenir. Düzenlenen seyahat acentası işletme belgesi, başvuru sahibine teslim edilmek üzere ilgili İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü’ne gönderilir ve durum TÜRSAB’a bildirilir. Belge harçlarının Bakanlık tarafından belirlenen hesaplara yatırıldığına ilişkin belgelerin ibraz edilmesinden sonra, belge İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü’nden alınır.

42. Grup değişikliği ile beraber teminat değişikliği de söz konusu olur mu?

Grup değişikliğinde aşağıda belirtilen teminatlar tamamlanır. İki grup arasında iadesi gereken kuruluş teminatı farkı varsa; fark bir yıl süreyle Bakanlıkça alıkonulur, mahsubu gerektiren bir durum yoksa bir yılın bitiminde kuruluş teminatı farkı iade edilir.
A grubu seyahat acentası için 7.000,00.-TL (yedi bin Türk Lirası)
B grubu seyahat acentası için 6.000,00.-TL (altı bin Türk Lirası)
C grubu seyahat acentası için 5.000,00.-TL (beş bin Türk Lirası)
(Bu teminatlar, kurulacak her bir şube için ise, yukarıda belirtilen miktarların %25’idir.)

43. Personel değişikliğinde yapılması gerekenler nelerdir?

Seyahat acentası merkez ve şubelerinde aşağıdaki niteliklerden birine haiz olmak üzere; en az bir personel çalıştırılır.
Otelcilik ve turizm konusunda; meslek lisesi, ön lisans veya lisans eğitimini tamamlamış olmak,
Enformasyon Memurluğu Yabancı Dil Başarı Belgesi sahibi olmak,
Bakanlık tarafından verilmiş Rehber Belgesi’ne sahip olmak.
Seyahat acentaları şubeleri dahil olmak üzere personel değişikliklerini en geç otuz (30) gün içerisinde TÜRSAB’a bildirmek ve belgelerini göndermekle yükümlüdür.

44. Şirket sahibi kendi seyahat acentasında personel olabilir mi?

a) Otelcilik ve turizm konusunda; meslek lisesi, ön lisans veya lisans eğitimini tamamlamış olmak,
b) Enformasyon Memurluğu Yabancı Dil Başarı Belgesi sahibi olmak,
c) Bakanlık tarafından verilmiş Rehber Belgesi’ne sahip olmak,
Yukarıdaki niteliklerden birine sahip ve fiilen seyahat acentasında çalışan seyahat acentası sahipleri kendi seyahat acentalarında personel sayılır.

45. Şirket birleşmesi yapılabilir mi?

Şirket birleşmesi talebinde bulunan seyahat acentasının, söz konusu şirket birleşmesine ilişkin işlemlerinin yapılabilmesi için öncelikle dilekçe ve istenilen belgeler ile TÜRSAB’a başvurması gerekir. Şirket birleşmesi başvurusuna ilişkin TÜRSAB tarafından tamamlanan dosya Bakanlığa intikal ettirilir. Bakanlığa intikal eden şirket birleşmesine ilişkin dosya Bakanlık tarafından incelenir. Bakanlık tarafından yapılan inceleme ve değerlendirme sonucunda eksikliğin bulunması durumunda, eksikliğin tamamlanması TÜRSAB’a bildirilir. Talebin uygun görülmesi halinde, Makam Onayı hazırlanır. Makam onayından sonra, birleşme sonrasında ticaret unvanı değişikliği oluşmuşsa yeni ticaret unvanına göre seyahat acentası işletme belgesi düzenlenir. Düzenlenen seyahat acentası işletme belgesi, başvuru sahibine teslim edilmek üzere ilgili İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü’ne gönderilir ve durum TÜRSAB’a bildirilir. Belge harçlarının Bakanlık tarafından belirlenen hesaplara yatırıldığına ilişkin belgelerin ibraz edilmesinden sonra, belge İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü’nden alınır.

46. Şirket birleşmesinde cezai yaptırım uygulanır mı?

1618 sayılı Seyahat Acentaları ve Seyahat Acentaları Birliği Kanunu’nun 17’nci maddesi uyarınca:
“Seyahat acentalarının sahipleri, tüzel kişilerde yönetim kurulu adına yetkili yöneticiler, dilekçelerinde yazılan ve işletme belgelerinde söz konusu olan hususlarda, meydana gelen değişiklikleri oluşundan itibaren otuz (30) gün içinde TÜRSAB’a veya Bakanlığa yazı ile bildirilmesi gerekmektedir. Birleşme sonrasında ticaret unvan veya adres değişikliği oluşmuş ve bu değişikliği zamanında bildirilmemişse seyahat acentalarına Kültür ve Turizm Bakanlığı tarafından 1618 Sayılı Kanunu’nun 27’nci maddesinin (a) bendinin (2) numaralı alt bendine göre idari para cezası verilir.

47. Nev’i değişikliği yapılabilir mi?

Nev'i değişikliği talebi bulunan seyahat acentasının, söz konusu nev'i değişikliğine göre yeni işletme belgesi düzenlenebilmesi için öncelikle dilekçe ve belgeler ile TÜRSAB’a başvurması gerekir. TÜRSAB, kendisine yapılan başvuruya ilişkin belgeler tamamlandıktan sonra, ibraz edilen belgeler üzerinde inceleme ve değerlendirme yapar. Nev'i değişikliği başvurusuna ilişkin dosya, TÜRSAB tarafından Bakanlığa intikal ettirilir. Bakanlığa intikal eden nev'i değişikliğine ilişkin dosya Bakanlık tarafındna incelenir. Bakanlık tarafından yapılan inceleme ve değerlendirme sonucunda eksikliğin bulunması durumunda, eksikliğin tamamlanması için TÜRSAB’a bilgi iletilir. Talebin uygun görülmesi halinde, belge düzenlenmesi için Makam Onayı hazırlanır. Makam onayından sonra, yeni nev'iye göre seyahat acentası işletme belgesi düzenlenir. Düzenlenen seyahat acentası işletme belgesi, başvuru sahibine teslim edilmek üzere ilgili İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü’ne gönderilir ve durum TÜRSAB’a bildirilir. Belge harçlarının Bakanlık tarafından belirlenen hesaplara yatırıldığına ilişkin belgelerin ibraz edilmesinden sonra, belge İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü’nden alınır.

48. Nev’i değişikliğinde cezai yaptırım uygulanır mı?

1618 sayılı Seyahat Acentaları ve Seyahat Acentaları Birliği Kanunu’nun 17’nci maddesi uyarınca:
“Seyahat acentalarının sahipleri, tüzel kişilerde yönetim kurulu adına yetkili yöneticiler, dilekçelerinde yazılan ve işletme belgelerinde söz konusu olan hususlarda, meydana gelen değişiklikleri oluşundan itibaren otuz (30) gün içerisinde TÜRSAB’a veya Bakanlığa yazı ile bildirilmesi gerekmektedir. Nev’i değişikliği zamanında bildirilmemişse, seyahat acentalarına Kültür ve Turizm Bakanlığı tarafından 1618 Sayılı Kanunu’nun 27’nci maddesinin (a) bendinin (2) numaralı alt bendine göre idari para cezası uygulanır.

49. T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı emrine verilen kuruluş teminatının miktarı nedir? Bu teminatı yatırmak için nasıl bir yol izlemeliyim?

4734 Sayılı Kanun’un 34’üncü maddesinde belirtilen değerler üzerinden;
a) Seyahat acentası ve şirket unvanının yer aldığı, kesin ve süresiz teminatın T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Merkez Saymanlığı Müdürlüğü’nün, “Merkez Bankası Ankara Şubesi TR89 0000 1001 0000 0350 1540 21 IBAN numaralı” hesaba yatırıldığına dair belge aslının dilekçe ekinde gönderilmesi gerekmektedir.
b) Nakit teminatların şirket hesabından yatırılması zorunludur.
c) Şahıs hesabından yatırılan nakit teminatlar kabul edilmemektedir.
d) Teminatta seyahat acentası ve şirket unvanlarının doğru olarak yazılması gerekmektedir.
Seyahat acentası gruplarına göre yatırılacak olan teminat miktarları aşağıda belirtilmiştir.
- A grubu seyahat acentası için 7.000,00.-TL (yedi bin Türk Lirası)
- B grubu seyahat acentası için 6.000,00.-TL (altı bin Türk Lirası)
- C grubu seyahat acentası için 5.000,00.-TL (beş bin Türk Lirası)
(Bu teminatlar, kurulacak her bir şube için ise, yukarıda belirtilen miktarların %25’idir.)

50. Teminat iadesi işlemleri nasıl yapılır?

Teminat değişikliği işlemlerinde dilekçe ekinde yer alan yeni teminat mektubu ile Bakanlığa başvurulur. Seyahat acentasının yeni teminatı ibraz etmesi hâlinde Bakanlıktaki mevcut teminatı, teminat mektubu ise teminatın düzenlendiği bankaya, nakit teminat ise seyahat acentasının dilekçesinde belirttiği IBAN numarasına veya banka hesabına iade edilir.

51. İşletme belgemi kaybettim. Ne yapmam gerekiyor?

a- T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı’na bir dilekçe ile başvurulur. Dilekçede, talebin ne olduğu açıkça belirtilir, işletme belge numarası, adı ve başvuruda bulunan kişinin adı-soyadı, imzası, tarih, irtibat telefonları ile seyahat acentasının adres bilgilerine yer verilir. Dilekçede kaşe ve tüzel kişiliği temsile yetkili kişi veya kişilerin imzası bulunur.
b- Gazete kayıp ilanı. (Herhangi bir gazetede kayıp olan belgenin hükümsüz olduğuna ilişkin ilan)
Bakanlıkça uygun evrakla başvurulması halinde, kayıp olan belgenin yenisi düzenlenir.